© HerVerbinden columns - E.C. van der Waal

Kind-ouder-relatie-ondermijnende taal-boodschappen en gedrag in gescheiden huishoudens na scheiding
21 januari 2020"De kracht en impact van taal op kinderen (en volwassenen) is groot, zeker als dit op manipulatieve wijze gebeurt in combinatie met lichaamstaal.." Erik van der Waal -...

Jeugdbeschermers zijn we allemaal..
17 december 2019H(e)rkennen en aanpakken van kindermishandeling is een maatschappelijke taak. Daarin bij de bescherming van kinderen geen onderscheid te maken tussen fysieke- en psychische kindermishandeling....

Macht van civiele- én straf- rechtbanken helaas soms nodig om kinderen rond scheiding tegen psychische kindermishandeling te beschermen
06 september 2019Bij (aangetoonde) fysieke kindermishandeling weten we het maar al te goed: de agressor zo snel mogelijk bij de kinderen vandaan óf de kinderen uit de directe omgeving van de agressor halen, om...

Geef kinderen juist de leiding, grenzen en structuur die ze nodig hebben om rust te creëren en te ervaren, vooral na een scheiding
03 juli 2019Geef kinderen juist de leiding, grenzen en structuur die ze nodig hebben om rust te creëren en te ervaren, vooral na een scheiding Stop met de kinderen te belasten met het steeds moeten...

Stop met praten over je 'ex'. Gebruik taal vanuit het kindperspectief
03 juli 2019Stop met praten over je 'ex'. Gebruik taal vanuit het kindperspectief Praat als ouders na een scheiding (als partners) tegenover je kinderen met taal die vanuit het kindperspectief de...

Normaal Samen-Leven als nieuwe norm, versus 'contact' met je ouder en familie 'mogen hebben'..
06 juni 2019Samen-leven van een kind met een ouder is impliciet een aaneenschakeling van 'contact' en kan slechts normale inhoud en vorm krijgen door vele dagen, weken, maanden en jaren met elkaar te leven...

Vrijheid - 5 mei Bevrijdingsdag
05 mei 2019Laten we elke dag onze vrijheid vieren en aan het behoud ervan werken, niet alleen rond 5 mei; van hart tot hart met elkaar praten over alle kansen en mogelijkheden die we hebben. Elkaar (weer) in...

Normaliseren: breng onthechte kinderen s.v.p. (terug) in het normale leven
05 mei 2019Elke afwijkende sociale omgeving waarin kinderen worden gebracht (terwijl er normale opties bij een ouder en/of familieleden/sociale omgeving beschikbaar zijn), is mijns inziens onnodig én vooral...

Pathologisch (mishandelend) gedrag richting (ex-)partner én kinderen kan ernstige vormen aannemen..
08 februari 2019Pathologisch (mishandelend) gedrag richting (ex-)partner én kinderen kan ernstige vormen aannemen.. Naast de meerderheid van relaties en gezinnen waarbij gelukkig op een 'normale' manier met...

Landelijke Staforganisatie Raad voor de Kinderbescherming erkent proces van Ouderverstoting-Oudervervreemding
07 februari 2019(juni 2018) Kritische noten bij het (interne?) "Informatieblad proces oudervervreemding / ouderverstoting na scheiding" (juni 2018) Dit informatieblad door de Landelijke Staforganisatie van...

De Kerstman en Sinterklaas bestaan! Het gemanipuleerde kinderbrein..
16 december 2018Velen van u wisten in uw kindertijd niet beter en waren er stellig van overtuigd, dat Sinterklaas met zijn schimmel 's-nachts op het dak rond huppelde en samen met de Pieten de cadeautjes naar...

Child's perspective & parents-view (in cases of parental alienation - psychological child abuse)
16 december 2018Children who are being emotionally abused by a parent after/during a divorce, and are being actively isolated from the other parent, suffer a lot. Situations, where children are kept 'trapped'...

De dubbele boodschappen aan een kind én omgeving..
03 november 2018De dubbele boodschappen aan een kind (kinderen) én omgeving om macht en emotioneel controle over hen te houden. Het komt helaas regelmatig voor rond en na scheidingen. Signaal: De 'meespelende'...

Kinderen zijn Kinderen - gun ze hun kindertijd
07 oktober 2018Gun ze hun kindertijd ! Kinderen zijn kinderen, laat ze dat ook zijn, zolang ze in ontwikkeling zijn tot volwassen personen. Op ongeveer hun 23ste zijn hun hersenen pas tot volledige wasdom...

Scheiding ouders betekent nog steeds voor heel veel kinderen: één ouder kwijt..
15 september 2018Scheiding ouders betekent nog steeds voor heel veel kinderen: één ouder en deel familie grotendeels (of zelfs geheel) 'kwijt' uit het dagelijks leven Het belang van het...

De betekenisvolle relaties van een kind, ook na scheiding..
12 mei 2018Continuïteit in deelname aan en de beleving van sociale rituelen en tradities spelen een belangrijke rol in het leven van kinderen, ook na een scheiding op partnerniveau van hun...

Elke vorm van geweld en (kinder-) mishandeling heeft primair een Psychische impact
12 mei 2018Bij mishandeling wordt vaak als eerste aan fysiek geweld gedacht. Zelfs in het strafrecht in Art. 300/4, 304/1. Psychisch geweld (en de effecten ervan op het slachtoffer) is meestal...

Brood en Kennis, mooi om te delen..
25 april 2018Wat is er vandaag aan de hand? Jaarlijks wordt op 25 april wereldwijd extra aandacht gevraagd voor een speciale vorm van psychisch kindermisbruik: Parental Alienation; Oudervervreemding /...

Mentale ruimte maken richting HerVerbinden
20 februari 2018Daar waar erkend wordt dat ieder mens van nature eigenschappen, kwaliteiten en onvermogens heeft; dat een ieder in het leven andere voorbeelden en ervaringen heeft gehad, zowel goede en minder...

Uitsluiten ernstige pathologie rond het kind door inzet van ervaren klinisch psychologen en psychiaters
19 februari 2018Van jeugdhulpverleners, veilig thuis medewerkers, jeugdbeschermers / gezinsvoogden en raads-onderzoekers is het bekend dat deze zich er regelmatig over beklagen dat ouders en andere omstanders...

De beleving door het kind van het resterend 'contact' met de ouders na een scheiding..
17 oktober 2017Moeten we rond scheidingen het huidige 'om-gangs'-concept niet eens grondig 'om-denken' en herdefiniëren? Maar dan vanuit de beleving en behoeften van het kind? Scheppen we in beslissingen, die voor...

Ouderverstoting / 'Parental Alienation' / gedrag
26 augustus 2017Ouderverstoting / Oudervervreemding / 'Parental Alienation' [update: 15-3-2019]Ouderverstoting (of 'Oudervervreemding' – in het Engels 'Parental Alienation' P.A.) U leest en hoort deze term...

Uit het oog, uit het hart? Meer denken, spreken en schrijven vanuit de relatie van het kind..
24 augustus 2017Het zou goed zijn als media, wetenschappers, onderzoekers en anderen die zich hierover uitspreken, veel meer vanuit de betekenis voor het kind te denken en hun berichten vanuit het kind-perspectief...

Heroverweging politie-taken bij civiele (scheidings)zaken? een discussie waard..
20 juli 2017Wat maakt dat onze politie niet ingericht is op -en zich wellicht daarom niet geroepen voelt tot- handhaving van gerechtelijke beschikkingen van civiele rechters rond het verblijf van kinderen bij...

Europese aandacht voor aanpak parental alienation - EAPAP
25 juni 2017Psychische kindermishandeling rond hoog conflict scheiding krijgt stevige Europese aandacht vanuit nieuwe europese vereniging EAPAP https://www.eapap.eu/praha-2017/ Praag 11 juli 2017 -...

Vrijheid, een zaak van elke dag..
07 mei 2017VRIJHEID Laten we elke dag onze vrijheid vieren, niet alleen 5 mei; van hart tot hart met elkaar praten over alle mogelijkheden die we hebben, elkaar (weer) in de ogen kijken, als mensen met...

Wereldwijde aandacht voor Parental Alienation (oudervervreemding)
25 april 2017Elke 25ste april wordt wereldwijd extra aandacht besteed aan een ernstige vorm van emotionele kindermishandeling: 'Parental Alienation' (oudervervreemding/ouderverstoting). Situaties waarbij...

Kind niet gebaat bij labels, wel bij actuele kennis en meer focus op context en herstel..
29 januari 2017Kind niet gebaat bij labels, wel bij actuele kennis en meer focus op context en herstel.. Op 5 januari 2017 publiceerde HerVerbinden het artikel met toelichting van William Bernet op CAPRD.Dit...

'Kind beschadigd door stressvolle relatie tussen ouders' – CAPRD
05 januari 2017“Kind beschadigd door stressvolle relatie tussen ouders” – CAPRD Deze conditie (CAPRD) van een kind is als nieuwe diagnose opgenomen in DSM-5, echter nog weinig bekend (en begrepen) in het kader...

Lege stoelen aan de (kerst)tafel...
23 december 2016Lege stoelen aan de (kerst)tafel.. Het moet, van mijn hart.. Het uiten van pittige kritiek op de gevestigde orde kan je 'de kop kosten' en tot gevolg hebben dat vele luiken gesloten worden. Dat...

INZENDING VOORSTEL DIVORCE CHALLENGE 2016
17 november 2016INZENDING VOORSTEL DIVORCE CHALLENGE 2017 Download hier het hele artikel (in pdf)

Pesten op 'volwassen' niveau.. beschadigt kinder(hersen)en
30 oktober 2016PESTEN OP 'VOLWASSEN' NIVEAU BESCHADIGT KINDER(HERSEN)ENHoe ouderschapskwaliteit en persoonlijkheid ook ná scheiding tot familiedrama's kan leiden Download hier het hele artikel (in...

Maatschappelijke verantwoordelijkheid scholen en gemeenten rond 'vecht'scheidingen
11 oktober 2016Leerkrachten, mentoren en schooldirecties van basisscholen en middelbare opleidingen, worden nogal eens geconfronteerd met een ouder die om verschillende redenen aangeeft om niet, net als andere...

25/4: Jaarlijkse dag voor extra aandacht aan oudervervreemding
25 april 2016Jaarlijks is 25/4 de dag waarop extra aandacht wordt gevraagd voor oudervervreemding / ouderverstoting (parental alienation). Hoe fijn kan het zijn om als gezin, familie en vrienden gewoon van...

Handelingsverlegenheid van professionals bij 'vecht'scheidingen en ouderverstoting
19 januari 2016De handelingsverlegenheid van professionals bij 'vecht'scheidingen (en hierbij vaak aan de orde zijnde oudervervreemding/ouderverstoting) is onderzocht en komt nog veel voor. Het niet (h)erkennen...

Samen - Kerst en Nieuwjaarswens 2015/2016
18 december 2015Samen de wereld om ons heen (nog) een beetje mooier maken..Dec 18, 2015 Erik van der Waal Samen Laten we samen komen en bij elkaar zijn,met onze familie, kinderen, vrienden en...

Cadeaus en gezelligheid of vechten om de kinderen rond de feestdagen en vakanties?
03 december 2015Cadeaus en gezelligheid of sociaal isoleren en moeten vechten om de kinderen rond de feestdagen en vakanties? Aandacht voor Respect voor elkaar is een goede zaak - zowel bij jongeren als bij...

Vechtscheiding in ontwikkeling..
11 oktober 2015In 2014 en 2015 was en is het op vele terreinen druk als het om aandacht voor vechtscheidingen gaat. Sinds 2013, toen de term vechtscheiding volop door de media werd opgepikt, kwam er steeds meer...

Einde aan discussie rond DSM onderbouwing van Parental Alienation
28 juni 2015De controverse en discussie over Oudervervreemding/Ouderverstoting (Parental Alienation) en de wetenschappelijke en juridische 'formele' acceptatie daarvan, heeft decennia lang velen bezig...

Aanwezigheid en diversiteit van moeder- én vader- rol/eigenschappen essentieel voor ontwikkeling kinderen
13 juni 2015Het onderwerp van onbalans in mannelijke invloed op kinderen in hun ontwikkeling, waar Martine Delfos opnieuw aandacht voor vraagt en op een heel duidelijke wijze verwoord (in artikel van Jan de...

Zelfreflectie eigen organisatie, maakt u er nog wel tijd voor?
14 mei 2015Zelfreflectie van de organisatie: tegen het licht (laten) houden van het eigen functioneren, de werkprocedures en de 'output' van de organisatie, de afstemming en impact ervan op anderen: degenen...

Ziekmakend ouderschap; onderkennen of ontkennen?
10 april 2015Ziekmakend ouderschap; onderkennen of ontkennen?Psychisch-/emotionele kindermishandeling bij (vecht)scheidingen 10 april 2015 - © Erik van der Waal - HerVerbinden.nl Download hier het...

Juridisering versus menselijke maat in contact kinderen met (groot)ouders
06 maart 2015Respect voor de natuurlijke orde - Grootouder - Ouder – Kind 6 maart 2015 - © Erik van der Waal - HerVerbinden.nl De problemen rond vechtscheidingen worden vaak juist complexer (gemaakt) en...

Hoe serieus nemen we Emotionele Kindermishandeling in Nederland ?
09 december 201416 nov 2015 (update artikel 9 dec 2014) - © Erik van der Waal - HerVerbinden.nl Het in de jaren tachtig door Richard Gardner beschreven Parental Alienation (syndrome)...

Vakanties na scheiding veel reden tot strijd
23 november 20149 juli 2014 - © Erik van der Waal - HerVerbinden.nlVakantie (ont)spanning.. Vakanties na scheiding veel reden tot strijd De zomervakantie is begonnen of staat weer voor de deur. Voor vele gezinnen...

Respect bij vechtscheidingen vaak ver te zoeken..
18 november 20143 december 2015 - © Erik van der Waal - HerVerbinden.nl (update artikel 16nov2015)Cadeaus en gezelligheid of vechten om de kinderen rond de feestdagen en vakanties?Aandacht voor Respect voor...
Columns
Maatschappelijke verantwoordelijkheid scholen en gemeenten rond 'vecht'scheidingen
Leerkrachten, mentoren en schooldirecties van basisscholen en middelbare opleidingen, worden nogal eens geconfronteerd met een ouder die om verschillende redenen aangeeft om niet, net als andere ouders dat normaal gesproken doen, tegelijk met de andere ouder op oudergesprek (of 'tien minuten gesprek') te willen komen. Vaak is daarbij de omstandigheid dat deze ouder als partner gescheiden is van de andere ouder én dat er conflicten bestaan tussen deze ouders. Deze conflicten kunnen van diverse aard en intensiteit zijn.
Het kan in het geval van een vechtscheiding zo zijn (helaas komt dit veelvuldig voor) dat één ouder een kind bewust manipuleert, bang maakt voor en in alles blokkeert om nog normaal en regelmatig contact met de andere ouder te hebben of daar te verblijven. Bij dat beeld hoort een lastercampagne richting de andere ouder (ex-partner) en vaak ook familie van de andere ouder. Normaal fatsoen en respect is afwezig.
Deze campagne kan ook op school tot uiting komen in de houding en het gedrag van de verstotende ouder richting de 'afgewezen' ouder, ook al is de afgewezen ouder niets veranderd ten opzichte van vòòr de scheiding en is deze gewoon in staat en beschikbaar om het kind bij hem/haar thuis te hebben en op een normale manier het ouderschap uit te oefenen.
Een dilemma ontstaat voor de school (leerkracht/zorgteam/directie) als een ouder gewoon op school wil komen, terwijl de andere ouder heeft aangegeven dat niet (meer) te willen (en dit onderbouwd met de nodige argumenten – waarvan de feitelijkheid niet eenvoudig na te gaan is voor de school).
Wat te doen, hoe als school (leerkracht) te handelen?
Als het gaat over het contact van het kind met beide ouders wordt de hoog-conflict-'vecht'scheiding mogelijk gevoed door de volgende omstandigheden:
– Lastercampagne van de ene ouder (waar het kind doorgaans verblijft) tegen de ander.
– Kinderen die gemanipuleerd en 'bang' gemaakt worden voor een ouder en bijbehorende familieleden.
– Omgangsregelingen die niet goed worden opgevolgd en met veel frustraties gepaard gaan.
– Kinderen die sociaal uitgesloten worden van contact met één van de ouders (én familieleden aan die zijde)
Maatschappelijke bijdrage aan vervreemding kinderen van een ouder/familie
De maatschappij, dus zeker een hiervoor opgeleide jeugdbeschermer, heeft de morele en professionele plicht om kinderen te beschermen tegen diverse bedreigingen, zoals hun sociaal-emotionele ontwikkeling, verwaarlozing en/of fysieke én psychische(emotionele)-mishandeling.
Ziekmakend ouderschap als gevolg van mogelijke persoonlijkheidsstoornissen bij een ouder (*)
Ziekmakende praktijken in de houding en het gedrag van een ouder kan ernstige ontwikkelingsproblematiek bij een kind induceren, zoals: onderdrukking van het natuurlijke hechtingssysteem, de ontwikkeling van een verstoorde persoonlijkheid (zoals narcistische/borderline eigenschappen) en overige psychiatrische ziektebeelden (zoals waandenkbeelden). Het resulterende gedrag van het kind wordt gebruikt om de emoties van deze ouder te reguleren/ stabiliseren.
Als dit voor het kind eveneens resulteert in het verlies van een 'normal-range' en emotioneel verbonden en beschikbare ouder, zou dit de DSM-V diagnose V995.51: Psychisch Kindermisbruik, in de range van 'verdacht van' tot het meer aannemelijke 'bevestigd' voldoende onderbouwen. Dit dan mede gebaseerd op de psychiatrische ziektebeelden die het kind als symptomen van het emotioneel misbruik laat zien.
Diagnostische kenmerken die in deze situaties bij het kind kunnen worden waargenomen en een ernstige verstoring in de hechting aan kunnen geven:
- Een kind heeft al langere tijd geen normaal contact/verblijf met een ouder (terwijl die welwillend en beschikbaar is, evenals familieleden/sociaal netwerk waartoe het kind behoort)
Kind zegt een ouder (+familie) niet te willen zien (terwijl er jarenlang -voor de scheiding van ouders- een prima band bestond en er geen sprake is van aangetoond misbruik of objectieve redenen zijn aan te voeren voor deze afwijzing)
- Kind wil niet meer dat een ouder bij bijzondere gebeurtenissen aanwezig is (schoolzaken, optredens clubjes, zwemdiploma, sport-trainingen/wedstrijden, toneeloptreden, muziekoptreden, etc.)
- Kind laat geen normale ambivalentie meer zien ten aanzien van de ouders: zgn. zwart-wit denken:
de ene ouder is helemaal goed, de andere is helemaal 'slecht'.
- Kind vertoont respectloos gedrag richting en onduidelijke-absurde redenen voor afwijzing van de andere ouder (+ familieleden en eventuele nieuwe partners/kinderen van de 'afgewezen' ouder).
- Kind noemt een ouder opeens bij de voornaam, terwijl deze altijd mama of papa werd genoemd.
- Kind gaat nieuwe partner van de ouder waar het bij woont moeder (mama) of vader (papa) noemen.
(* Zie o.a. C.Childress Psy.D. – Foundations – mei 2015)
'Hulp' bij isolatie en vervreemding óf bij het uit de knel halen van een kind bij vechtscheidingen?
Wie werken er mee aan langdurige sociale isolatie en buitensluiting van een ouder en familieleden uit het dagelijks leven van het kind? Op actieve wijze of in een (schijnbaar) passieve vorm?
Een aantal vragen zijn hierbij van betekenis:
- Wat is de rol van gemeenten en scholen hierin bij bekendheid van de situatie rond het kind?
- Hoe stelt een gemeente / school zich op tegenover beide ouders/familie?
- In hoeverre voldoet de school aan de informatieplicht aan beide ouders na scheiding?
- Ondersteunt de school geconstateerde sociale isolatie van het kind, door eveneens de 'verstoten' ouder actief sociaal buiten te sluiten / te weren op school (activiteiten, commissies, voorlezen, etc.) ?
- Blijft de school neutraal en passief?
(ook al worden er signalen van emotioneel misbruik en sociale isolatie waargenomen)
- Wat wordt er met een eventuele zorgmelding van een school gedaan?
- Welk effect heeft 'neutraal' zijn op het leven van een kind (en ouder) in een dergelijke situatie?
- Blijft de school neutraal en gelijkwaardig omgaan met beide ouders?
- Blijft de school na een scheiding van ouders even toegankelijk voor beide ouders?
- Kiest school een kant? Op basis van welke informatie?
- Heeft de school een moreel/maatschappelijke mening/oordeel over de situatie rond het kind?
- Welk voorbeeld of bevestiging krijgt het kind mee van school?
- Zijn uitgesproken 'angsten' van een kind (voor een ouder) door leerkrachten direct reden voor serieus onderzoek (en melding) of worden deze angsten zonder meer gevolgd en bevestigd, of juist ontkracht?
- Het niet ontkrachten van onnodige 'angst' bij het kind kan dit gevoel onterecht juist vergroten.
- Ziet de school zich mede-verantwoordelijk voor het uit de knel halen van een kind dat sociaal van een ouder wordt geïsoleerd ?
Behoefte aan normalisatie, ook op school
Hoe normaal zou het zijn als beide ouders, vader én moeder, die hiertoe in staat zijn, af en toe ook aan schoolse activiteiten met hun kind kunnen meedoen als zij zich daarvoor aanmelden, gewoon kunnen meehelpen als er ouders nodig zijn? Hoe normaal én goed zou het zijn voor het kind om, vooral in situaties van gescheiden ouders, hen beide ook op school mee te maken?
Hoe zouden schooldirecties, leerkrachten, mentoren, schoolmaatschappelijk werkers, e.a. hiermee omgaan en hier over denken? Het protocol dat mogelijk op scholen rond dit thema aanwezig is, zou hier wellicht op aangevuld/ aangepast moeten worden, waarbij nieuwe/moderne inzichten verwerkt worden.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid voor gezonde ontwikkeling van de kinderen
Wat doen we als maatschappij als we een kind zo emotioneel in de knel geplaatst zien, kijken we toe; dragen we er aan bij door niets te doen? De situatie jarenlang voort te laten duren zonder werkelijk in te grijpen en het herstel van een gezonde emotionele omgeving voor het kind te creëren?
Wie voelt zich werkelijk verantwoordelijk voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen?
Wie gaan de kinderen uit hun knelsituatie halen? Zij kunnen dit meestal niet zelf -gezien de (over)macht van de ouder waar ze bij wonen en die ze meestal in hun greep heeft; dat zullen andere volwassenen rond de kinderen voor hen moeten doen.
De kinderen moeten geen grotere draagkracht krijgen, de (emotionele) last moet juist van hun schouders gehaald worden: de draaglast verminderen.
Als degenen die hiervoor vanuit de overheid opgesteld staan dit niet doen (de kennis, competentie of een pragmatische en werkende aanpak missen), dan geeft dit aanleiding voor oplopende (grote) frustratie en machteloosheid bij de ouder, familie en netwerk die op afstand gehouden wordt.
Dan wordt het wellicht tijd om in dit soort situaties als familie en betrokken omstanders zelf een Eigen Plan of Familienetwerkberaad te beleggen en een Sociale-Netwerk-Interventie uit te voeren om het kind uit de knel te krijgen.
Aan tafel! : gezamenlijk overleg van betrokkenen en samen praktische afspraken maken voor de kinderen. Leg als volwassenen de last voor het vinden van een oplossing niet op de schouders van de kinderen.
De normale taak van ouders in het opvoeden is kinderen het goede voorbeeld geven, grenzen stellen, corrigeren (=afdwingen van gewenst gedrag) en de leef-structuur neerzetten waarin ze kunnen gedijen en zich gezond kunnen ontwikkelen.
Zeker als kinderen in een fysiek/emotioneel beschadigende situatie verkeren, waarin ze zelf het onderspit delven, zijn deze zaken kind-overstijgend. Bij niet-meewerkende ouders/verzorgers/anderen zullen dwingende hulp én ingrijpende maatregelen van buitenaf nodig blijken; wellicht andere of nieuwe maatregelen dan tot op heden voorhanden getroffen moeten worden om de kinderen uit de knel te halen.
De rode draad in vele casussen van vechtscheidingen:
Een kind dat langdurig zo in de knel wordt gehouden (emotioneel wordt gemanipuleerd/mishandeld) door een ouder en wordt belemmerd om een normaal contact met zijn voor hem beschikbare en welwillende andere ouder en familie te kunnen en mogen hebben, zoals daar voor de scheiding van de ouders een affectieve en goede hechting en band mee bestond.
Verantwoordelijkheid gemeenten voor jeugdzorg/jeugdbescherming (Jeugdwet 2015)
Gemeenten zijn vanaf 1-1-2015 verantwoordelijk voor de Jeugdzorg en Jeugdbescherming.
Sociale wijkteams zullen steeds vaker met signalen rond vechtscheidingen geconfronteerd worden.
Bij gemeenten zal de expertise moeten worden ingekocht en/of ontwikkeld om naast maatregelen ter voorkoming ervan óók wijzigingen in de aanpak van lopende vechtscheidingen aan te brengen binnen de gemeentegrenzen. Deze verantwoordelijkheid moet worden genomen en een duidelijke visie rond de aanpak worden ontwikkeld: hoe gaan wij in de gemeente met onze inwoners (ouders en kinderen en hun familie om) . Het slechts doorschuiven ervan naar JZ/JB instellingen is onvoldoende.
Dit om langslepende, uitermate schrijnende familiedrama's, waarbij kinderen langdurig in een emotionele knel worden gehouden, uit te bannen. Dat zijn we aan de betrokken kinderen, hun ouders en families verplicht.
Net als dat we bij fysieke kindermishandeling serieus ingrijpen en weten wat te doen en pragmatisch ingrijpen (bedreiging weghalen of kind snel uit de bedreigende omgeving halen), zal ook het beschermen van kinderen tegen ernstige emotionele kindermishandeling door het nemen van adequate maatregelen serieus aangepakt moeten worden.
Aanvullende informatie:
Sociaal onderzoek over de sociaal-maatschappelijke betekenis van 'Parental Alienation'
Harman – Biringen 2015 http://www.parentsactingbadly.com/
“Parents Acting Badly: How institutions and societies promote the alienation of children from their loving families,”
TEDx – Jennifer Harman - Parental Alienation – Stereotypen – vooroordelen – beleid
https://www.youtube.com/watch?v=v3YdldNXZnQ
© 2016 Erik van der Waal - HerVerbinden.nl