© HerVerbinden columns - E.C. van der Waal

Kind-ouder-relatie-ondermijnende taal-boodschappen en gedrag in gescheiden huishoudens na scheiding
21 januari 2020"De kracht en impact van taal op kinderen (en volwassenen) is groot, zeker als dit op manipulatieve wijze gebeurt in combinatie met lichaamstaal.." Erik van der Waal -...

Jeugdbeschermers zijn we allemaal..
17 december 2019H(e)rkennen en aanpakken van kindermishandeling is een maatschappelijke taak. Daarin bij de bescherming van kinderen geen onderscheid te maken tussen fysieke- en psychische kindermishandeling....

Macht van civiele- én straf- rechtbanken helaas soms nodig om kinderen rond scheiding tegen psychische kindermishandeling te beschermen
06 september 2019Bij (aangetoonde) fysieke kindermishandeling weten we het maar al te goed: de agressor zo snel mogelijk bij de kinderen vandaan óf de kinderen uit de directe omgeving van de agressor halen, om...

Geef kinderen juist de leiding, grenzen en structuur die ze nodig hebben om rust te creëren en te ervaren, vooral na een scheiding
03 juli 2019Geef kinderen juist de leiding, grenzen en structuur die ze nodig hebben om rust te creëren en te ervaren, vooral na een scheiding Stop met de kinderen te belasten met het steeds moeten...

Stop met praten over je 'ex'. Gebruik taal vanuit het kindperspectief
03 juli 2019Stop met praten over je 'ex'. Gebruik taal vanuit het kindperspectief Praat als ouders na een scheiding (als partners) tegenover je kinderen met taal die vanuit het kindperspectief de...

Normaal Samen-Leven als nieuwe norm, versus 'contact' met je ouder en familie 'mogen hebben'..
06 juni 2019Samen-leven van een kind met een ouder is impliciet een aaneenschakeling van 'contact' en kan slechts normale inhoud en vorm krijgen door vele dagen, weken, maanden en jaren met elkaar te leven...

Vrijheid - 5 mei Bevrijdingsdag
05 mei 2019Laten we elke dag onze vrijheid vieren en aan het behoud ervan werken, niet alleen rond 5 mei; van hart tot hart met elkaar praten over alle kansen en mogelijkheden die we hebben. Elkaar (weer) in...

Normaliseren: breng onthechte kinderen s.v.p. (terug) in het normale leven
05 mei 2019Elke afwijkende sociale omgeving waarin kinderen worden gebracht (terwijl er normale opties bij een ouder en/of familieleden/sociale omgeving beschikbaar zijn), is mijns inziens onnodig én vooral...

Pathologisch (mishandelend) gedrag richting (ex-)partner én kinderen kan ernstige vormen aannemen..
08 februari 2019Pathologisch (mishandelend) gedrag richting (ex-)partner én kinderen kan ernstige vormen aannemen.. Naast de meerderheid van relaties en gezinnen waarbij gelukkig op een 'normale' manier met...

Landelijke Staforganisatie Raad voor de Kinderbescherming erkent proces van Ouderverstoting-Oudervervreemding
07 februari 2019(juni 2018) Kritische noten bij het (interne?) "Informatieblad proces oudervervreemding / ouderverstoting na scheiding" (juni 2018) Dit informatieblad door de Landelijke Staforganisatie van...

De Kerstman en Sinterklaas bestaan! Het gemanipuleerde kinderbrein..
16 december 2018Velen van u wisten in uw kindertijd niet beter en waren er stellig van overtuigd, dat Sinterklaas met zijn schimmel 's-nachts op het dak rond huppelde en samen met de Pieten de cadeautjes naar...

Child's perspective & parents-view (in cases of parental alienation - psychological child abuse)
16 december 2018Children who are being emotionally abused by a parent after/during a divorce, and are being actively isolated from the other parent, suffer a lot. Situations, where children are kept 'trapped'...

De dubbele boodschappen aan een kind én omgeving..
03 november 2018De dubbele boodschappen aan een kind (kinderen) én omgeving om macht en emotioneel controle over hen te houden. Het komt helaas regelmatig voor rond en na scheidingen. Signaal: De 'meespelende'...

Kinderen zijn Kinderen - gun ze hun kindertijd
07 oktober 2018Gun ze hun kindertijd ! Kinderen zijn kinderen, laat ze dat ook zijn, zolang ze in ontwikkeling zijn tot volwassen personen. Op ongeveer hun 23ste zijn hun hersenen pas tot volledige wasdom...

Scheiding ouders betekent nog steeds voor heel veel kinderen: één ouder kwijt..
15 september 2018Scheiding ouders betekent nog steeds voor heel veel kinderen: één ouder en deel familie grotendeels (of zelfs geheel) 'kwijt' uit het dagelijks leven Het belang van het...

De betekenisvolle relaties van een kind, ook na scheiding..
12 mei 2018Continuïteit in deelname aan en de beleving van sociale rituelen en tradities spelen een belangrijke rol in het leven van kinderen, ook na een scheiding op partnerniveau van hun...

Elke vorm van geweld en (kinder-) mishandeling heeft primair een Psychische impact
12 mei 2018Bij mishandeling wordt vaak als eerste aan fysiek geweld gedacht. Zelfs in het strafrecht in Art. 300/4, 304/1. Psychisch geweld (en de effecten ervan op het slachtoffer) is meestal...

Brood en Kennis, mooi om te delen..
25 april 2018Wat is er vandaag aan de hand? Jaarlijks wordt op 25 april wereldwijd extra aandacht gevraagd voor een speciale vorm van psychisch kindermisbruik: Parental Alienation; Oudervervreemding /...

Mentale ruimte maken richting HerVerbinden
20 februari 2018Daar waar erkend wordt dat ieder mens van nature eigenschappen, kwaliteiten en onvermogens heeft; dat een ieder in het leven andere voorbeelden en ervaringen heeft gehad, zowel goede en minder...

Uitsluiten ernstige pathologie rond het kind door inzet van ervaren klinisch psychologen en psychiaters
19 februari 2018Van jeugdhulpverleners, veilig thuis medewerkers, jeugdbeschermers / gezinsvoogden en raads-onderzoekers is het bekend dat deze zich er regelmatig over beklagen dat ouders en andere omstanders...

De beleving door het kind van het resterend 'contact' met de ouders na een scheiding..
17 oktober 2017Moeten we rond scheidingen het huidige 'om-gangs'-concept niet eens grondig 'om-denken' en herdefiniëren? Maar dan vanuit de beleving en behoeften van het kind? Scheppen we in beslissingen, die voor...

Ouderverstoting / 'Parental Alienation' / gedrag
26 augustus 2017Ouderverstoting / Oudervervreemding / 'Parental Alienation' [update: 15-3-2019]Ouderverstoting (of 'Oudervervreemding' – in het Engels 'Parental Alienation' P.A.) U leest en hoort deze term...

Uit het oog, uit het hart? Meer denken, spreken en schrijven vanuit de relatie van het kind..
24 augustus 2017Het zou goed zijn als media, wetenschappers, onderzoekers en anderen die zich hierover uitspreken, veel meer vanuit de betekenis voor het kind te denken en hun berichten vanuit het kind-perspectief...

Heroverweging politie-taken bij civiele (scheidings)zaken? een discussie waard..
20 juli 2017Wat maakt dat onze politie niet ingericht is op -en zich wellicht daarom niet geroepen voelt tot- handhaving van gerechtelijke beschikkingen van civiele rechters rond het verblijf van kinderen bij...

Europese aandacht voor aanpak parental alienation - EAPAP
25 juni 2017Psychische kindermishandeling rond hoog conflict scheiding krijgt stevige Europese aandacht vanuit nieuwe europese vereniging EAPAP https://www.eapap.eu/praha-2017/ Praag 11 juli 2017 -...

Vrijheid, een zaak van elke dag..
07 mei 2017VRIJHEID Laten we elke dag onze vrijheid vieren, niet alleen 5 mei; van hart tot hart met elkaar praten over alle mogelijkheden die we hebben, elkaar (weer) in de ogen kijken, als mensen met...

Wereldwijde aandacht voor Parental Alienation (oudervervreemding)
25 april 2017Elke 25ste april wordt wereldwijd extra aandacht besteed aan een ernstige vorm van emotionele kindermishandeling: 'Parental Alienation' (oudervervreemding/ouderverstoting). Situaties waarbij...

Kind niet gebaat bij labels, wel bij actuele kennis en meer focus op context en herstel..
29 januari 2017Kind niet gebaat bij labels, wel bij actuele kennis en meer focus op context en herstel.. Op 5 januari 2017 publiceerde HerVerbinden het artikel met toelichting van William Bernet op CAPRD.Dit...

'Kind beschadigd door stressvolle relatie tussen ouders' – CAPRD
05 januari 2017“Kind beschadigd door stressvolle relatie tussen ouders” – CAPRD Deze conditie (CAPRD) van een kind is als nieuwe diagnose opgenomen in DSM-5, echter nog weinig bekend (en begrepen) in het kader...

Lege stoelen aan de (kerst)tafel...
23 december 2016Lege stoelen aan de (kerst)tafel.. Het moet, van mijn hart.. Het uiten van pittige kritiek op de gevestigde orde kan je 'de kop kosten' en tot gevolg hebben dat vele luiken gesloten worden. Dat...

INZENDING VOORSTEL DIVORCE CHALLENGE 2016
17 november 2016INZENDING VOORSTEL DIVORCE CHALLENGE 2017 Download hier het hele artikel (in pdf)

Pesten op 'volwassen' niveau.. beschadigt kinder(hersen)en
30 oktober 2016PESTEN OP 'VOLWASSEN' NIVEAU BESCHADIGT KINDER(HERSEN)ENHoe ouderschapskwaliteit en persoonlijkheid ook ná scheiding tot familiedrama's kan leiden Download hier het hele artikel (in...

Maatschappelijke verantwoordelijkheid scholen en gemeenten rond 'vecht'scheidingen
11 oktober 2016Leerkrachten, mentoren en schooldirecties van basisscholen en middelbare opleidingen, worden nogal eens geconfronteerd met een ouder die om verschillende redenen aangeeft om niet, net als andere...

25/4: Jaarlijkse dag voor extra aandacht aan oudervervreemding
25 april 2016Jaarlijks is 25/4 de dag waarop extra aandacht wordt gevraagd voor oudervervreemding / ouderverstoting (parental alienation). Hoe fijn kan het zijn om als gezin, familie en vrienden gewoon van...

Handelingsverlegenheid van professionals bij 'vecht'scheidingen en ouderverstoting
19 januari 2016De handelingsverlegenheid van professionals bij 'vecht'scheidingen (en hierbij vaak aan de orde zijnde oudervervreemding/ouderverstoting) is onderzocht en komt nog veel voor. Het niet (h)erkennen...

Samen - Kerst en Nieuwjaarswens 2015/2016
18 december 2015Samen de wereld om ons heen (nog) een beetje mooier maken..Dec 18, 2015 Erik van der Waal Samen Laten we samen komen en bij elkaar zijn,met onze familie, kinderen, vrienden en...

Cadeaus en gezelligheid of vechten om de kinderen rond de feestdagen en vakanties?
03 december 2015Cadeaus en gezelligheid of sociaal isoleren en moeten vechten om de kinderen rond de feestdagen en vakanties? Aandacht voor Respect voor elkaar is een goede zaak - zowel bij jongeren als bij...

Vechtscheiding in ontwikkeling..
11 oktober 2015In 2014 en 2015 was en is het op vele terreinen druk als het om aandacht voor vechtscheidingen gaat. Sinds 2013, toen de term vechtscheiding volop door de media werd opgepikt, kwam er steeds meer...

Einde aan discussie rond DSM onderbouwing van Parental Alienation
28 juni 2015De controverse en discussie over Oudervervreemding/Ouderverstoting (Parental Alienation) en de wetenschappelijke en juridische 'formele' acceptatie daarvan, heeft decennia lang velen bezig...

Aanwezigheid en diversiteit van moeder- én vader- rol/eigenschappen essentieel voor ontwikkeling kinderen
13 juni 2015Het onderwerp van onbalans in mannelijke invloed op kinderen in hun ontwikkeling, waar Martine Delfos opnieuw aandacht voor vraagt en op een heel duidelijke wijze verwoord (in artikel van Jan de...

Zelfreflectie eigen organisatie, maakt u er nog wel tijd voor?
14 mei 2015Zelfreflectie van de organisatie: tegen het licht (laten) houden van het eigen functioneren, de werkprocedures en de 'output' van de organisatie, de afstemming en impact ervan op anderen: degenen...

Ziekmakend ouderschap; onderkennen of ontkennen?
10 april 2015Ziekmakend ouderschap; onderkennen of ontkennen?Psychisch-/emotionele kindermishandeling bij (vecht)scheidingen 10 april 2015 - © Erik van der Waal - HerVerbinden.nl Download hier het...

Juridisering versus menselijke maat in contact kinderen met (groot)ouders
06 maart 2015Respect voor de natuurlijke orde - Grootouder - Ouder – Kind 6 maart 2015 - © Erik van der Waal - HerVerbinden.nl De problemen rond vechtscheidingen worden vaak juist complexer (gemaakt) en...

Hoe serieus nemen we Emotionele Kindermishandeling in Nederland ?
09 december 201416 nov 2015 (update artikel 9 dec 2014) - © Erik van der Waal - HerVerbinden.nl Het in de jaren tachtig door Richard Gardner beschreven Parental Alienation (syndrome)...

Vakanties na scheiding veel reden tot strijd
23 november 20149 juli 2014 - © Erik van der Waal - HerVerbinden.nlVakantie (ont)spanning.. Vakanties na scheiding veel reden tot strijd De zomervakantie is begonnen of staat weer voor de deur. Voor vele gezinnen...

Respect bij vechtscheidingen vaak ver te zoeken..
18 november 20143 december 2015 - © Erik van der Waal - HerVerbinden.nl (update artikel 16nov2015)Cadeaus en gezelligheid of vechten om de kinderen rond de feestdagen en vakanties?Aandacht voor Respect voor...
Columns
De beleving door het kind van het resterend 'contact' met de ouders na een scheiding..
Moeten we rond scheidingen het huidige 'om-gangs'-concept niet eens grondig 'om-denken' en herdefiniëren? Maar dan vanuit de beleving en behoeften van het kind? Scheppen we in beslissingen, die voor kinderen worden genomen, eigenlijk wel de noodzakelijke (minimale) voorwaarden voor de kinderen om tot een goede hechting en duurzame betekenisvolle band en relatie van het kind met beide ouders en familieleden te kunnen komen en/of deze in voldoende mate in stand te kunnen houden?
Wat is daar, naast de (emotionele) beschikbaarheid van welwillende ouders, voor nodig? Hoe ziet het er vervolgens vanuit het kind bekeken uit? Wat heeft het kind nodig?
Om als kind aan ouders, als de primaire hechtingsfiguren, te kunnen hechten is primair tijd (incl. nabijheid, (emotionele) communicatie, lichamelijk contact; warmte, veiligheid) met elkaar nodig. Kinderen voelen meer dan dat ze (kunnen) beredeneren; voelen komt voort uit ervaren, beleven. Daarbij zijn er grote verschillen in karakter en lopen ontwikkelingsfases van kinderen niet altijd gelijk op met hun kalenderleeftijd.
Een goede basis-hechting met beide ouders (/opvoeders) is essentieel voor een gezonde sociaal-emotionele en identiteits- ontwikkeling. Ook op latere leeftijd blijkt een goede basis-hechting van grote betekenis voor emotionele stabiliteit en kunnen aangaan van duurzame relaties.
Hoe verloopt dit en ziet dit er uit tijdens het nog intacte gezin, hoe verloopt dit en ziet dit eruit in de beleving van de kinderen, nadat ouders gescheiden zijn als partners en als blijvend mede-ouder op verschillende locaties komen te wonen?
Het grote verschil tussen de ouders en de kinderen is natuurlijk dat de ouders (of één van hen) tot deze grote veranderingen hebben besloten en de kinderen niet; zij worden hiermee geconfronteerd.
De vorm en invulling en balans in de zorg- en verblijfsregeling van kinderen bij hun ouders, wordt daarmee na een scheiding van extra betekenis: in de zin van de geboden/georganiseerde mogelijkheden (noodzakelijke voorwaarden) voor de betrokken kinderen om een veilige hechting en goede band op te bouwen / te behouden en deze duurzaam in stand te kunnen houden. Op wat latere leeftijd ook met de opgebouwde relaties met familieleden en vrienden uit de sociale omgeving.
Na een scheiding wordt de dagelijkse realiteit voor alle betrokkenen anders. Dit wordt in de dagelijkse ervaringen van de kinderen vooral duidelijk rond sociale omstandigheden en rituelen: zoals niet meer samen met beide ouders in huis zijn, gaan slapen, opstaan, aan tafel eten (ontbijten, lunch (weekenden), avondeten), ontspanning in elkaars bijzijn, of met elkaar beleven van: hobby's, sporten, tv-kijken, weekend-uitjes, familie- en vriendenbezoek, feestdagen, verjaardagen, vakanties, e.d.
De tijd dat je kind bij je verblijft en je directe invloed op het gevoel van veiligheid en de opvoeding en het welzijn van je kind hebt, stelt je als vader of moeder in staat om je ouderschap uit te kunnen oefenen. Indien na een scheiding plots een grote onbalans in de verblijfstijd van de kinderen bij hun moeder en vader ontstaat, die duidelijk sterk afwijkt van hoe het voorheen was, zal het voor het kind extra moeilijk dan wel onmogelijk maken om nog een redelijke relatie met beide ouders te kunnen onderhouden.
Hoe kun je bij een verdeling van de tijd met één van je ouders na een scheiding, bijvoorbeeld een paar dagen of enkele uren per maand, afhankelijk van je leeftijd en ervan uitgaande dat je voorheen een redelijke tot goede band met deze ouder had, nog een redelijke band met deze ouder opbouwen of in stand houden?
Hoeveel jeugdzorgers, jeugdbeschermers, raadsonderzoekers, mediators, advocaten en rechters, [..], hebben voldoende kennis van ontwikkelingspsychologie en hechtingstheorie en integreren deze kennis in hun werk? In hoeverre zijn ze bekend met de voorwaarden voor een goede en veilige hechting van kinderen gedurende hun ontwikkelingsfase? Bestaat daar sowieso enige wetenschappelijke consensus over?
Hoe vertaalt zich dit in de opstelling van ouderschapsplannen en beschikkingen m.b.t. zorg- en verblijfsregelingen zoals die rond conflicten over de zorg- en verblijfsregelingen na de scheiding door een rechtbank worden opgelegd? Hoe vertaalt het zich naar situaties waarbij kinderen en ouders onder toezicht worden gesteld? Welke tijd en vormen van normaal contact in normale omgevingen krijgen kinderen dan nog met hun ouders? Welke impact hebben gekunstelde contact'momenten' van soms slechts enkele uurtjes per maand met een ouder, op onnatuurlijke plekken, op de beleving en beeldvorming van kinderen?
In de praktijk zien we -na een partnerscheiding- vaak dat er opeens een enorm verschil in contact-, zorg- en verblijfs- uren tussen de kinderen en hun moeder en hun vader wordt afgesproken of opgelegd (zelfs óók ten opzichte van hoe het voor de scheiding was). De relatie van de kinderen met hun vader -afgemeten naar de verblijfstijd (in dagen per maand) van kinderen bij de vader lijkt op voorhand toch als minder belangrijk te worden gezien dan de tijd die de kinderen bij de moeder doorbrengen. Er zijn ouders die dit ook zelf zo vinden, of als doorgegeven voorbeeld vanuit de familie / netwerk / maatschappij. Het kan ook afhankelijk gemaakt worden van meer praktische zaken zoals de hoeveelheid werk buitenshuis per ouder en wat het dan kost om opvang te regelen etc.
Als ouders als partners uit elkaar gaan en zij als voorbeeld een evenredige verdeling voor de kinderen maken en een 50-50 regeling afspreken m.b.t. hun zorg en verblijf locatie bij hun vader en moeder, is dat uiteraard al een enorme verandering voor de kinderen: van 100% samen leven, naar 50% (-50%). Natuurlijk is dit tegelijk ook een vaak pijnlijk gevolg voor de ouders, die uiteraard ook beseffen dat hun partnerscheiding ook een grote vermindering in 'de omgang' met (het 'leven met') de kinderen betekent. Helaas kunnen niet alle ouders even goed met deze consequentie, dat verlies, omgaan. Ook de ouders voelen dat hún hechting en band met de kinderen in gevaar komt. Soms komen hier 'oerkrachten' boven om de kinderen bij zich te houden. Vanuit de kinderen ook wel pogingen tot herstel van de relatie van hun ouders, hoe 'slecht' die ook was.
Als er een 'standaard' om en om weekend regeling (+ een woensdagmiddag-do morgen) wordt vastgesteld met de 'uitwonende' ouder (ongeacht wie het initiatief tot de scheiding nam) is er al sprake van een teruggang in samenleven-tijd van het kind met de uitwonende ouder van 100% naar 17% (– 83%). Wordt dit in voorlopige voorzieningen vastgelegd, dan lijkt de weg 'terug', naar een meer gebalanceerde verdeling, meestal een bijna onbegaanbare.
In de meerderheid van de scheidingssituaties is het de vader die na een scheiding de ouder wordt waarmee voor de kinderen een (sterk) verminderde mogelijkheid tot binding en invloed op / bijdrage aan hun opvoeding en identiteitsontwikkeling ontstaat.
Als we de invloed van de vader in de opvoeding en ontwikkeling van de kinderen gelijkwaardig (net zo belangrijk) achten aan die van de moeder, ook na een scheiding, zou het voor de hand liggen dat er een ander uitgangspunt zou worden gehanteerd.
Het is begrijpelijk dat de 'ingeburgerde' handelwijze, van een on-gebalanceerde verdeling van tijd van de kinderen bij de ouders, bij een deel van de scheidende ouders impliciet al leidt tot (extra) conflicten. Een gelijkwaardige en meer gebalanceerde verdeling zou wellicht een beter uitgangspunt zijn, ook in het kader van voorlopige voorzieningen, indien hiervoor de bereidheid bestaat van de ouder die elders gaat wonen en hier de praktische mogelijkheden voor bestaan. Dit uitgangspunt wordt bijvoorbeeld in het Belgische rechtssysteem al enige tijd gehanteerd.
Het EVRM art.8 geeft een ieder, dus ook kinderen en een ouder die na scheiding elders gaat wonen: “Recht op eerbiediging van privé familie- en gezinsleven” en de IVRK artikelen18 en 19 omvatten de verantwoordelijkheid van de ouders om dit te regelen. Hoe vullen we dit concreet in?
Waar bestaat gelijkwaardig ouderschap -ook na scheiding als partners- eigenlijk uit?
Of vanuit het kind perspectief: hoe ziet dat er in de (dagelijkse) beleving van de kinderen uit?
Als ouders/volwassenen kun je natuurlijk ook aan de kinderen (vanaf een bepaalde leeftijd) vragen wat ze graag zouden willen en hoe ze het fijn zouden vinden, zodat daarmee rekening kan worden gehouden. Daarbij moeten ze meestal wel geholpen worden. Niet alles is goed voor hen en kan zomaar gehonoreerd worden. Vaak zijn kinderen te klein en/of nog te jong om de nieuwe situatie goed te kunnen overzien en/of welke consequenties sommige van hun wensen of keuzes op hun leven kunnen hebben. De ouders/verzorgers/volwassenen zullen uiteindelijk toch leidend moeten zijn en de keuzes moeten maken. Voor de kinderen wordt zo door hun ouders/volwassenen een 'nieuwe structuur' in hun leven vastgesteld, waaraan de kinderen zich zullen moeten conformeren, aan moeten wennen.
Zou het voor kinderen een meer gelijkwaardig ouderschap blijven als ze met hun beide ouders, familie en sociaal netwerk zoveel mogelijk op een gebalanceerde en meer 'organische' manier in 'interactie' kunnen blijven? Dat alle facetten van het normale leven in voldoende mate met hen beleefd kan blijven worden, zoals ook vòòr de scheiding werd samen-geleefd? Dat met beide ouders de kansen en mogelijkheden behouden blijven om een normale vorm van 'dagelijks leven' met hen te ervaren, hun kind-ouder band te onderhouden en verder te ontwikkelen; door vooral ook de diverse sociale rituelen, sociale gebeurtenissen en dagelijkse routines, die daarbij horen, samen regelmatig te kunnen blijven beleven?
Zonder samen te zijn, elkaar te zien, te horen, ruiken en te voelen, is er geen gezamenlijkheid.
Tel/E-mail/SMS/Whatsapp e.d. zijn daar een uiterst slap aftreksel van.
Gezamenlijke geschiedenis en een band bouw je op en houd je in stand door dingen samen te doen en te beleven.
Gezamenlijkheid geeft een veiliger gevoel, meer mogelijkheden en maakt sterker.
Bij de vaststelling van zorg- en verblijfsregelingen in ouderschapsplannen én bij gerechtelijke uitspraken rond scheidingen, zou er wat mij betreft veel meer naar de beleving en betekenis van het blijvend (gedeeld) ouderschap en de mogelijkheden tot behoud van de sociale relatie van de kinderen -en de vorm daarvan met de ouders, familie en netwerk- moeten worden gekeken.
E.C. van der Waal
© 2017 HerVerbinden